موقعیت شما : صفحه اصلی » برگه ها » آیین نامه اجرایی موضوع تبصره 4 ماده 181 قانون مالیات های مستقیم(181)
  • 28 جولای 2025 - 11:27
  • 45 بازدید
  • ارسال توسط :

شماره:۲۰۰/۹۵/۸۰
تاریخ:۱۳۹۵/۱۱/۰۶

ماده ۱_در این آیین نامه عبارت های زیر در معانی مشروح به کار میروند :

الف) سازمان: سازمان امور مالیاتی کشور

ب)قانون:قانون مالیات های مستقیم مصوب اسفندماه ۱۳۶۶ و اصلاحات و الحاقات بعدی آن؛

پ )قانون مالیات بر ارزش افزوده: قانون مالیات بر ارزش افزوده مصوب اردیبهشت ماه ۱۳۸۷ و الحاقات بعدی آن؛

ت)واحد بازرسی مالیاتی:واحد سازمانی است که به منظور کنترل دفاتر، اسناد و مدارک مؤدیان اعم از دستی و ماشینی (مکانیزه) با هدف نظارت بر اجرای قوانین و مقررات مالیاتی در ستاد سازمان امور مالیاتی کشور و واحدهای استانی آن در مراکز استان ها،در سقف تشکیلات مصوب، ایجاد می شود. به این واحد در ستاد سازمان،واحد بازرسی مالیاتی ستاد سازمان و در واحدهای استانی آن، واحد اجرایی بازرسی مالیاتی اطلاق میشود؛

ث) واحد اجرایی بازرسی مالیاتی: واحدی است که به منظور اجرای مقررات ماده ۱۸۱ قانون، با تشخیص سازمان و حسب مورد به صورت گروه مالیاتی،امور مالیاتی یا معاونت امور مالیاتی و در سقف تشکیلات مصوب، در مراکز استان ها تشکیل و با هماهنگی واحد بازرسی مالیاتی ستاد سازمان اقدامات لازم را معمول می نماید؛

ج) هیأت: هیأت بازرسی مالیاتی موضوع ماده ۱۸۱ قانون؛

چ)دفاتر هر گونه دفتری که جهت ثبت فعالیت های اقتصادی مورد استفاده قرار می گیرد؛

ح) اسناد و مدارک: اسناد و مدارک مالی، اطلاعات و سوابق مالی نزد مؤدیان ،اعم از کاغذی یا داده های الکترونیکی؛

خ) مؤدیان مالیاتی: مودیان مالیاتی موضوع قانون و قانون مالیات بر ارزش افزوده؛

ماده ۲

سازمان به منظور ساماندهی، اجراء و نظارت بر امور اجرایی موضوع ماده ۱۸۱ قانون، اقدام به تشکیل واحد بازرسی مالیاتی در ستاد سازمان و واحدهای اجرایی بازرسی مالیاتی در مراکز استان ها زیر نظر رییس امور یا مدیران کل مالیاتی حسب مورد خواهد نمود.

تبصره ۱- سازمان مکلف است به منظور ثبت، نگهداری و تحلیل اطلاعات مرتبط با فرآیند بازرسی، نسبت به طراحی و پیاده سازی سامانه مدیریت اطلاعات گزارشات بازرسی اقدام نماید.

تبصره ۲-دسترسی و بهره برداری از اطلاعات تولید شده در فرآیند بازرسی و سامانه موضوع این ماده،با رعایت مفاد قانون و قانون مالیات بر ارزش افزوده، امکان پذیر خواهد بود.

ماده۳-وظایف واحد بازرسی مالیاتی ستاد سازمان:

۱- کنترل، نظارت و هماهنگی بر اجرای مقررات ماده ۱۸۱ قانون توسط واحدهای اجرایی بازرسی مالیاتی؛

۲-نظارت بر عملکرد هیأت:

۳- پیگیری و جمع آوری گزارش های سه ماهه واحدهای اجرایی بازرسی مالیاتی و ارائه گزارش از روند اقدامات و نتایج بازرسی های عمل آمده به رییس کل سازمان یا اشخاص مجاز از طرف ایشان؛

۴-شناسایی، بررسی و پیشنهاد اجرای ماده ۱۸۱ قانون به رییس کل سازمان یا اشخاص مجاز از طرف ایشان؛

۵- انجام هماهنگی های لازم با واحدهای اجرایی بازرسی مالیاتی جهت اجرای همزمان بازرسی از چند محل فعالیت مؤدی،که مکان های فعالیت و نگهداری دفاتر و اسناد و مدارک وی در محدوده جغرافیایی دو یا چند اداره کل امور مالیاتی واقع شده باشند.

ماده ۴-وظایف واحد اجرایی بازرسی مالیاتی

۱-شناسایی ،بررسی و پیشنهاد اجرای ماده ۱۸۱ قانون به رییس امور یا مدیران کل مالیاتی حسب مورد؛

۲- هماهنگی اعزام هیأت ها به محل انجام مأموریت حسب احکام صادره؛

۳-ارجاع دفاتر و اسناد و مدارک بدست آمده در فرآیند بازرسی به گروه های رسیدگی و استخراج اطلاعات و طبقه بندی اطلاعات و متعاقباً عودت اسناد و مدارک به مؤدی حداکثر ظرف مدت دو هفته از تاریخ انجام بازرسی یا اخذ رسید؛

۴-ارسال اطلاعات استخراجی و تلخیص شده به اداره امور مالیاتی ذیربط جهت رسیدگی و صدور برگ تشخیص یا مطالبه مالیات حسب مورد؛

۵- تهیه پیش نویس احکام اعزام هیأت؛

۶- ارائه گزارش های سه ماهه از روند اقدامات و نتایج بازرسی های به عمل آمده به واحد بازرسی مالیاتی ستاد سازمان و نگهداری سوابق اسناد و مدارک بدست آمده؛

۷- انجام هماهنگی های لازم با واحد بازرسی مالیاتی ستاد جهت اجرای همزمان بازرسی از چند محل فعالیت مؤدی،که مکان های فعالیت و نگهداری دفاتر و اسناد و مدارک وی در محدوده جغرافیایی دو یا چند اداره کل امور مالیاتی واقع شده باشند. ماده ۵-دادستان عمومی و انقلاب یا دادگستری محل پس از دریافت درخواست معرفی نمایندگان دادستان یا دادگستری از طرف رییس کل سازمان یا اشخاص مجاز از طرف وی،حداکثر ظرف مدت یک هفته نسبت به معرفی نمایندگان موضوع ماده ۱۸۱ قانون،برای مدت یک سال اقدام خواهد نمود.

ماده ۵

دادستان عمومی و انقلاب یا دادگستری محل پس از دریافت درخواست معرفی نمایندگان دادستان یا دادگستری از طرف رییس کل سازمان یا اشخاص مجاز از طرف وی،حداکثر ظرف مدت یک هفته نسبت به معرفی نمایندگان موضوع ماده ۱۸۱ قانون،برای مدت یک سال اقدام خواهد نمود.

ماده ۶

هیأت حداقل مرکب از سه نفر مطلع و بصیر در امر حسابرسی مالی،مالیاتی و فناوری اطلاعات می باشد که از بین اشخاص دارای احکام عضویت در هیأت های بازرسی انتخاب می شوند. یکی از اعضای این هیأت،نماینده دادستان عمومی و انقلاب یا دادگستری خواهد بود.در احکام اعزام هیأت‌ها یک نفر از اعضاء حسب مورد به عنوان سرپرست هیأت تعیین خواهد شد تا برابر مقررات بر اجرای صحیح حکم بازرسی توسط اعضای هیأت ،مدیریت، هماهنگی و نظارت نماید.
تبصره ۱- نمایندگان دادستان عمومی و انقلاب یا دادگستری از بین کارکنان سازمان امور مالیاتی کشور با معرفی رییس کل سازمان یا اشخاص مجاز از طرف ایشان یا از بین کارکنان مراجع قضایی به موجب احکام صادره توسط دادستان یا دادگستری جهت عضویت در هیأت ها،منصوب می گردند. نمایندگان مذکور مکلفند عملکرد هیأت را در دوره های شش ماهه به مراجع مذکور حسب مورد گزارش نمایند.

تبصره۲- اعضاء هیأت به استثنای نماینده دادستان عمومی و انقلاب یا دادگستری،با حکم رییس کل سازمان یا اشخاص مجاز از طرف وی تعیین می شوند.

ماده ۷

احکام اعزام هیأت ها از طرف رییس کل سازمان یا اشخاص مجاز از طرف وی صادر می شود در احکام صادره موارد زیر تصریح می شود:

۱- شماره و تاریخ حکم بازرسی؛
۲- موضوع حکم بازرسی؛
۳- مشخصات اعضاء هیأت و سمت آنها؛
-۴- نام مؤدی و حسب مورد شهرت کسبی وی؛
۵- تاریخ مراجعه هیأت؛
۶- نشانی محل مراجعه هیأت.

تبصره- در اجرای مفاد این ماده، چنانچه محل مورد بازرسی منزل مسکونی باشد،نسبت به اخذ مجوز ورود و بازرسی از مرجع قضایی ذیربط اقدام خواهد شد.

ماده۸-وظایف هیأت:

۱-بازرسی کلیه دفاتر،اسناد و مدارک، اطلاعات و سوابق مالی نزد مؤدی (مربوط به مؤدی و سایر اشخاص) به منظور نظارت بر اجرای صحیح قوانین و مقررات مالیاتی در اجرای احکام بازرسی صادره؛
۲-در صورت لزوم انتقال دفاتر، اسناد و مدارک،اطلاعات و سوابق مالی نزد مؤدی(مربوط به مؤدی و سایر اشخاص)،به محل واحد اجرایی بازرسی مالیاتی با ارائه رسید به مؤدی؛

۳- تنظیم صورت مجلس اجرای بازرسی مالیاتی و گزارش نتیجه بازرسی؛

ماده ۹

هیأت ها موظفند در مراجعات خود کلیه دفاتر و اسناد و مدارک سال جاری و در صورت لزوم دفاتر و اسناد و مدارک سنوات قبل را بررسی و چنانچه مصادیق عدم رعایت اجرای قانون و قانون مالیات بر ارزش افزوده و مقررات موضوعه از جمله آیین نامه اجرایی ماده ۹۵ و تکالیف موضوع مواد ۱۶۹ و ۱۶۹ مکرر قانون و آیین نامه اجرایی نحوه استفاده از صندوق مکانیزه فروش برخورد کنند، مراتب را در صورت مجلس تنظیمی درج نمایند. هیأت ها میتوانند در صورت نیاز از تمام یا برخی از دفاتر و اسناد و مدارک، تصویر یا رونوشت تهیه یا در صورت لزوم با ارائه رسید آن ها را به محل واحد اجرایی بازرسی مالیاتی انتقال دهند.

تبصره ۱-هیأت ها موظفند در تاریخ مراجعه، ذیل آخرین ثبت دفتر روزنامه و حداقل یک حساب از دفتر کل را امضاء نمایند.

تبصره ۲-با توجه به موقعیت محل مراجعه هیأت و شرایط خاص آن و به درخواست نماینده دادستان عمومی یا دادگستری و یا ابلاغ دستور دادستان محل از مأموران نیروی انتظامی به عنوان همراه، استفاده خواهد شد. در این صورت مأمورین نیروی انتظامی موظف به همکاری با هیأت خواهند بود.

تبصره۳- با توجه به شرایط ویژه محل مأموریت،هیأت حسب مورد میتواند تنها مؤدی، نماینده یا نمایندگان وی را در محل پذیرفته و سایر مستخدمین مؤدی را از دسترسی به اسناد و مدارک و رایانه ها منع نماید. این امر حتی المقدور نباید به فعالیت عادی مؤدی در محل مراجعه خللی وارد نماید.

تبصره ۴-چنانچه هیأت در روند رسیدگی و دسترسی به دفاتر و اسناد و مدارک یا صورتجلسه تحویل آن ها و موارد دیگر، با مشکلات یا اخلال در کار مواجه گردید، با مجوز مرجع قضایی ذیربط، جهت پلمب محل نگهداری دفاتر، اسناد و مدارک و تجهیزات اعم از دستی و ماشینی (مکانیزه) یا انتقال آن ها حسب مورد اقدام خواهند نمود.

تبصره ۵-چنانچه هنگام اجرای بازرسی مالیاتی، دفاتر یا اسناد و مدارکی از سایر مؤدیان مالیاتی در محل مأموریت بدست آید هیأت موظف است آن ها را نیز مطابق مقررات این ماده مورد بازرسی و اقدام قرار دهد. تبصره۶-هرگونه شکایت از اقدامات اجرایی هیأت مبنی بر رفتار غیر حرفه ای و اعمال مغایر با قوانین و مقررات موضوع این آیین نامه برابر مقررات موضوع مواد ۲۶۴ و ۲۶۵ قانون از طریق دادستانی انتظامی مالیاتی قابل پیگیری و اقدام خواهد بود.

ماده ۱۰-صورت مجلس تنظیمی توسط هیأت ها در اجرای بازرسی مالیاتی باید شامل موارد زیر باشد:

۱- نام و مشخصات مؤدى ؛
۲- نشانی محل مراجعه هیأت؛
۳- شماره و تاریخ حکم مأموریت و مرجع صدور آن؛
۴-ساعت و تاریخ مراجعه هیأت؛
۵-مشخصات دفاتر ارائه شده اعم از تحریر شده یا تانویس؛
۶- اسناد و مدارک ارائه شده یا بدست آمده؛
۷-شماره و تاریخ آخرین سند ثبت شده با قید شماره صفحه و نوع دفاتر مربوط؛
۸-قید موارد عدم رعایت قانون و مقررات از اجرای مقررات و تکالیف موضوع قانون و قانون مالیات
بر ارزش افزوده حسب مورد؛
۹-نام و مشخصات و امضاء اعضای هیأت؛

۱۰-نام و مشخصات و امضا مودی یا نماینده وی یا مدیر عامل یا صاحبان امضا مجاز یا مدیر امور مالی یا حسابدار؛
۱۱-ذکر مصادیق عدم همکاری مودی و نیز استنکاف مودی یا اشخاص موضوع بند ۱۰ از امضا صورت مجلس.

ماده ۱۱

در موارد انتقال دفاتر و اسناد و مدارک توسط هیأت به واحد اجرایی بازرسی مالیاتی، باید رسید مشخصات دفاتر و اسناد و مدارک پیش گفت که به امضاء مؤدی یا نماینده قانونی وی یا مدیر عامل یا اعضای هیأت مدیره یا صاحبان امضای مجاز یا مدیر امور مالی یا حسابداری مؤدی و اعضای هیأت رسیده است،تنظیم و به مؤدی تحویل شود.در صورت عدم حضور یا خودداری آنان از امضاء،موضوع باید در رسید ارائه شده قید شود.

تبصره – چنانچه دسترسی به داده های الکترونیکی یا نرم افزارهای مالی،منوط به انتقال رایانه ها یا تجهیزات جانبی مربوطه باشد، با درج اقلام یاد شده در رسید تنظیمی،نسبت به انتقال آنها نیز اقدام خواهد شد.

ماده ۱۲

واحد اجرایی بازرسی مالیاتی پس از دریافت دفاتر و اسناد و مدارک، مکلف است نسبت به بررسی دفاتر و اسناد و مدارک اقدام و نتیجه را با تنظیم گزارش به همراه مستندات به اداره امور مالیاتی ذیربط ارسال نماید همچنین مکلف است کلیه دفاتر و اسناد و مدارک مأخوذه را حداکثر ظرف مدت دو هفته پس از تاریخ رسید دریافت اسناد و مدارک به مؤدی مسترد نماید.

ماده ۱۳-صورت مجلس موضوع ماده ۱۰ این آیین نامه باید در چهار نسخه تنظیم و به ترتیب زیر اقدام شود:

۱- یک نسخه به مؤدی تسلیم شود؛
۲- یک نسخه به مرجع قضایی ذیربط ارسال خواهد شد؛
۳- یک نسخه به اداره امور مالیاتی ذیربط ارسال خواهد شد؛
۴-یک نسخه در اختیار واحد اجرایی بازرسی مالیاتی به عنوان سوابق نگهداری خواهد شد.
ماده ۱۴- چنانچه امکان دسترسی به تجیهزات مکانیزه نگهداری حساب یا محل نگهداری اسناد و مدارک مؤدی نزد وی به عللی خارج از اختیار مؤدی فراهم نباشد،هیأت می توان تجیهزات مکانیزه مذکور را به محل واحد اجرایی بازرسی مالیاتی منتقل نماید یا با موافقت مؤدی، محل نگهداری تجیهزات و اسناد و مدارک یاد شده را پلمب نماید.مؤدی مکلف است حداکثر ظرف مدت ۳ روز کاری نسبت به برقراری امکان دسترسی اقدام نماید.
این آیین نامه با استناد به تبصره ۴ ماده ۱۸۱ قانون مشتمل بر ۱۴ ماده و ۱۲ تبصره در تاریخ ۱۳۹۵/۱۰/۶ مشترکاً به تصویب وزرای امور اقتصادی و دارایی و دادگستری رسیده است و از تاریخ تصویب لازم الاجرا می باشد.

مصطفی پور محمدی – وزیر دادگستری                  علی طیب نیا-وزیر امور اقتصادی دارایی

●دستور المعل نحوه اجرای مفاد ماده ۱۸۱ قانون مالیات های مستقیم

با توجه به تدوین آیین نامه اجرایی موضوع ماده ۱۸۱ قانون مالیات های مستقیم و تصویب آن توسط وزرای محترم امور اقتصادی و دارایی و دادگستری و احصا وظایف واحد بازرسی مالیاتی ستاد سازمان و واحد های اجرایی بازرسی مالیاتی در آیین نامه مذکور، جهت اجرای بهینه مفاد ماده ۱۸۱ قانون مالیات های و انجام هماهنگی های لازم و تسریع در رسیدگی به اسناد و مدارک به دست آمده،مطالبه،قطعیت و وصول حقوق حقه دولت، سایر وظایف واحد بازرسی مالیاتی ستاد،ادارات کل امور مالیاتی استان ها و امور مالیاتی شهرو استان تهران و مرکز فناوری اطلاعات و ارتباطات به شرح ذیل تعیین و ابلاغ میگردد.

الف) وظایف واحد بازرسی مالیاتی ستاد سازمان:

۱- ابلاغ سیاست های کلی اجرای ماده ۱۸۱ قانون مالیات های مستقیم به ادارات کل امور مالیاتی.

۲- انجام عملیات اجرایی موضوع ماده ۱۸۱ قانون مالیات های مستقیم در موارد ویژه.

۳- دریافت درخواست های اجرایی ماده ۱۸۱ قانون مالیات های مستقیم ارسالی از سوی مراجع قانونی و اطلاعات مردمی واصله به ستاد سازمان و بررسی آنها از لحاظ سطح اهمیت و قابلیت اجرایی، اولویت بندی درخواست های مهم و مورد نیاز با توجه به سیاست گذاری های سازمان و پیشنهاد اجرای مفاد ماده مذکور به رئیس کل محترم سازمان یا اشخاص مجاز از طرف ایشان.

۴- نظارت بر مراحل اجرای ماده ۱۸۱ قانون مالیات های مستقیم و رسیدگی به اسناد و مدارک به دست آمده و اطلاعات استخراج شده و مطالبه، قطعیت و وصول مالیات متعلقه.

۵- جمع آوری نتایج اجرای ماده ۱۸۱ قانون مالیات های مستقیم در سراسر کشور و ارائه گزارش به رئیس کل محترم سازمان در بازه های زمانی سه ماهه.

۶- تهیه فرم ها، دستور العمل های لازم جهت انجام بهینه فرآیند اجرایی ماده ۱۸۱ قانون مالیات های مستقیم و ابلاغ به ادارات کل امور مالیاتی کشور.

۷- تهیه سرفصل ها و برگزاری دوره های آموزشی اختصاصی مرتبط با امور اجرایی ماده ۱۸۱ قانون مالیات های مستقیم برای اعضای هیأت ها و واحدهای اجرایی بازرسی مالیاتی سراسر کشور با همکاری دفتر آموزش‌.

ب) وظایف ادارات کل امور مالیاتی استان ها و امور مالیاتی شهر و استان تهران:

۱- مدیران کل امور مالیاتی استان ها و رئیس امور مالیاتی شهر و استان تهران موظفند از تاریخ ابلاغ این دستور العمل، ظرف مدت یک ماه نسبت به پیشنهاد چارت سازمانی واحدهای اجرایی بازرسی مالیاتی سقف تشکیلات مصوب، تعیین اعضای واحدهای اجرایی بازرسی مالیاتی و اخذ احکام نمایندگان دادستانی عمومی و انقلاب یا دادگستری محل در چارچوب آیین نامه اجرایی موضوع تبصره ۴ ماده ۱۸۱ قانون مالیات های مستقیم اقدام و مراتب را جهت اقدامات بعدی به واحد بازرسی مالیاتی ستاد سازمان اعلام نمایند.

*واحد اجرایی بازرسی مالیاتی تحت نظر مستقیم مدیران کل امور مالیاتی استان ها و رئیس امور مالیاتی شهر و استان تهران انجام وظیفه می نمایند.

۲- هیئت اجرایی در صورت استنکاف مودی از انجام وظایف مقرر در تبصره ۳ ماده ۱۸۱ قانون یاد شده، میبایست مراتب را به لحاظ پیش بینی ضمانت اجرایی کیفری مقرر در بند ۳ ماده ۲۷۴ آن قانون، به موجب صورت مجلس به اداره کل امور مالیاتی گزارش دهد تا از طریق اداره کل امور مالیاتی به دادستانی انتظامی مالیاتی جهت اعلام جرم و اقامه دعوی اعلام گردد.

استنکاف مودی همچنین از موجبات محرومیت وی از معافیت های مالیاتی منابع مختلف درآمدی سال مورد مراجعه خواهد بود.

۳- گروه های رسیدگی ویژه می بایست اطلاعات واصله مربوط به تمامی سنوات قابل رسیدگی که در اجرای ماده ۱۸۱ قانون مالیات های مستقیم به دست آمده را ظرف مدت سه ماه رسیدگی و حسب مورد مالیات متعلقه را مطالبه نمایند.
همچنین اطلاعات مثبته سایر مودیان نیز حتی المقدور باید از مدارک، استخراج و مورد رسیدگی قرار گرفته و در صورت عدم صلاحیت به دلیل فعالیت سایر مودیان در خارج از محدوده اداره کل، اسناد و مدارک مزبور را جهت رسیدگی به ادارات کل امور مالیاتی ذیصلاح ارسال نمایند. در این صورت ادارات کل امور مالیاتی که مدارک مربوطه به آنان ارسال گردیده است می بایست ظرف مدت سه ماه، اسناد و مدارک دریافتی را رسیدگی و حسب مورد مالیات متعلقه را مطالبه نموده و مراتب را به واحد بازرسی مالیاتی ستاد اعلام نمایند.
شایان ذکر است:در مواردی که مدارک به دست آمده از نظر قوانین مالیاتی، مشمول مرور زمان گردیده است،جهت اعمال ماده ۲۷۷ قانون مالیات های مستقیم و محرومیت های مقرر در سایر قوانین من جمله قانون ارتقاء سلامت نظام اداری و مبارزه با فساد(بند ب ماده ۵ قانون موصوف) بررسی و اقدامات لازم توسط واحدهای ذیربط صورت پذیرد.

۴- کلیه مراحل اعم از رسیدگی و مطالبه مالیات،طی مراحل دادرسی مالیاتی شامل طرح پرونده در هیئتهای حل اختلاف مالیاتی، اجرای قرارهای کارشناسی، طرح در شورای عالی مالیاتی و … مربوط به پرونده های مودیان مالیاتی که اسناد و مدارک آنان در اجرای ماده ۱۸۱ قانون مالیات های مستقیم مورد بازرسی قرار گرفته است باید به صورت خارج از نوبت انجام شود.

۵- اعضای هیئت و واحدهای اجرایی بازرسی مالیاتی از میان افراد مطلع و بصیر در امر حسابرسی مالی، مالیاتی و فناوری اطلاعات انتخاب و پس از اخذ تاییدیه دادستانی انتظامی مالیاتی و دفتر مرکزی حراست برای مدت دو سال منصوب می گردند و فهرست اسامی و مشخصات آنان و همچنین اعضای گروه های رسیدگی ویژه به واحد بازرسی مالیاتی ستاد ارسال گردد.

۶-گزارش عملکرد نمایندگان دادستانی عمومی و انقلاب یا دادگستری محل را در دوره های زمانی شش ماهه به انضمام یک نسخه از صورت مجلس های تنظیمی موضوع ماده ۱۰ آیین نامه اجرایی، به مرجع قضایی ذیربط ارسال نمایند.

۷-فرآیند بررسی و استخراج اطلاعات از اسناد و مدارک به دست آمده اعم از کاغذی یا داده های الکترونیکی، می بایست حداکثر ظرف مدت سه ماه صورت گرفته و نتایج حاصله به همراه یک نسخه از صورت مجلس های تنظیمی موضوع ماده ۱۰ آیین نامه اجرایی و گزارش و مستندات مرتبط به اداره امور مالیاتی ذیربط ارسال گردد.

۸-یک نسخه الکترونیکی از اسناد و مدارک ارسالی به ادارات امور مالیاتی به عنوان بایگانی در واحدهای اجرایی بازرسی مالیاتی نگهداری می گردد و یک نسخه از آن نیز به همراه تصویر صورت مجلس های تنظیمی،گزارش هیئت بازرسی مالیاتی و نامه ارسال مدارک به ادارات امور مالیاتی به واحد بازرسی مالیاتی ستاد سازمان ارسال می گردد.

۹-ادارات کل امور مالیاتی استان ها و امور مالیاتی شهر و استان تهران از طریق واحد های اجرایی بازرسی مالیاتی،بر روند رسیدگی به اسناد و مدارک به دست آمده در اجرای ماده ۱۸۱ قانون مالیات های مستقیم،تشخیص،مطالبه،مراحل دادرسی مالیاتی و قطعیت و وصول نظارت نموده و تصویر گزارشات،اوراق مالیاتی و مستندات مرتبط را ظرف مدت سه ماه به واحد بازرسی مالیاتی ستاد سازمان ارسال نمایند.

ج)وظایف مرکز فناوری اطلاعات و ارتباطات:

۱-مرکز فناوری اطلاعات و ارتباطات سازمان موظف است ظرف مدت شش ماه،نسبت به طراحی و پیاده سازی سامانه مدیریت اطلاعات گزارشات بازرسی با هماهنگی دفتر بازرسی ویژه،مبارزه با پولشویی وفرار مالیاتی اقدام نماید.

۲-مرکز فناوری اطلاعات و ارتباطات موظف است با همکاری اداره کل امور پشتیبانی سازمان و دفتر بازرسی ویژه،مبارزه با پولشویی و فرار مالیاتی،نسبت به تهیه و تولید نرم افزارهای کاربردی و تجهیزات سخت افزاری مورد نیاز امور اجرایی ماده ۱۸۱ قانون مالیات های مستقیم اقدام نماید.