موقعیت شما : صفحه اصلی » مالیات های مستقیم(دسته بندی برگه)
tax lable
رفع ابهام مواد ۵۳ و ۸۱ و ، و ۸۱ و ۱۰۳ و و ۱۳۸ مکرر – شروط مقرر در بند (ت) ماده 132 و تبصره یک ماده 146 مکرر – استهلاک زیان سنواتی بند ۱۲ ماده 148 کتمان درآمد موضوع مواد ۱۵۶ و ۲۲۷ – جریمه ماده 272- تخفیفات فروش شماره ۲۰۰/۹۸/۲۴ تاریخ ۱۳۹۸/۰۳/۲۱

رفع ابهام مواد ۵۳ و ۸۱ و ، و ۸۱ و ۱۰۳ و و ۱۳۸ مکرر – شروط مقرر در بند (ت) ماده 132 و تبصره یک ماده 146 مکرر – استهلاک زیان سنواتی بند ۱۲ ماده 148 کتمان درآمد موضوع مواد ۱۵۶ و ۲۲۷ – جریمه ماده 272- تخفیفات فروش شماره ۲۰۰/۹۸/۲۴ تاریخ ۱۳۹۸/۰۳/۲۱

رفع ابهام مواد ۵۳ و ۸۱ و ، و ۸۱ و ۱۰۳ و و ۱۳۸ مکرر – شروط مقرر در بند (ت) ماده 132 و تبصره یک ماده 146 مکرر – استهلاک زیان سنواتی بند ۱۲ ماده 148 کتمان درآمد موضوع مواد ۱۵۶ و ۲۲۷ – جریمه ماده 272- تخفیفات فروش شماره ۲۰۰/۹۸/۲۴ تاریخ ۱۳۹۸/۰۳/۲۱ […]

رفع ابهام مواد ۵۳ و ۸۱ و ، و ۸۱ و ۱۰۳ و و ۱۳۸ مکرر – شروط مقرر در بند (ت) ماده 132 و تبصره یک ماده 146 مکرر – استهلاک زیان سنواتی بند ۱۲ ماده 148 کتمان درآمد موضوع مواد ۱۵۶ و ۲۲۷ – جریمه ماده 272- تخفیفات فروش شماره ۲۰۰/۹۸/۲۴
تاریخ ۱۳۹۸/۰۳/۲۱


با توجه به ابهامات مطرح شده در خصوص برخی مواد قانون مالیاتهای مستقیم و به منظور تسریع امور اتخاذ رویه واحد و نیز جلوگیری از مکاتبات غیر ضرور و تکریم ارباب رجوع برای تبیین و شفاف سازی وانین و مقررات مالیاتی ذیلا یاد آور میگردد:


1- با عنایت به اینکه به موجب قسمت صدر ماده ۵۳ قانون مالیاتهای مستقیم درآمد مشمول مالیات لاکی که به اجاره واگذار میگردد عبارت است از کل مال الاجاره اعم از نقدی و غیر نقدی، پس از کسر بیست و پنج درصد (۲۵٪) بابت هزینه ها و استهلاکات و تعهدات مالک نسبت به مورد اجاره و نظر به اینکه در ین ماده از لحاظ کسر هزینهها و استهلاکات و تعهدات مالک هیچ تفاوتی بین دارنده عین و یا منفعت وجود دارد، بنابراین در مواردی که صاحبان حقوق موضوع تبصره ۲ ماده ۵۹ اصلاحی قانون موصوف نیز حقوق خود را با رعایت مقررات قانونی مربوط به حقوق مالکین عین محل به غیر به اجاره واگذار نمایند درآمد جاره دریافتی آنان با اتخاذ ملاک از حکم تبصره ۷ ماده ۵۳ قانون مذکور پس از کسر مبالغ پرداختی بابت اجاره ملک مورد نظر و طبق مقررات صدر ماده ۵۳ قانون فوق مشمول مالیات خواهد بود.

2- نظر به اینکه اشخاص حقیقی که به فعالیتهای موضوع ماده ۸۱ قانون مالیاتهای مستقیم اشتغال دارند در خصوص فعالیتهای مزبور حسب مفاد دستورالعمل شماره ۵۹۵۸/۲۰۰/ص مورخ ۱۳۹۱/۰۳/۲۳ و قسمت اخیر تبصره یک ماده ۱۴۶ مکرر قانون مالیاتهای مستقیم اصلاحی مصوب ۱۳۹۴/۰۴/۳۱ در
صورتی که تکالیف قانونی خود از جمله تسلیم اظهارنامه مالیاتی در موعد مقرر را انجام نداده باشند نیز از معافیتها و مشوقهای مربوط برخوردار میباشند بنابراین در صورتی که اشخاص فوق نسبت به صادرات محصولات تولیدی خود ناشی از فعالیتهای مندرج در ماده ۸۱ قانون مذکور اقدام لکن تکالیف مالیاتی خود از جمله تسلیم اظهارنامه مالیاتی در موعد مقرر را انجام نداده باشند نیز میتوانند از معافیت موضوع ماده ۸۱ قانون فوق برخوردار شوند.

3- در صورتی که اشخاص حقیقی و حقوقی که در اجرای مقررات ماده ۲۷۲ اصلاحی قانون مالیاتهای مستقیم مصوب ۱۳۹۴/۰۴/۳۱ ملزم به ارائه صورتهای مالی حسابرسی شده توسط سازمان حسابرسی یا موسسات حسابرسی عضو جامعه حسابداران رسمی ایران موضوع این ماده شده باشند و از ارائه آن در مهلت مقرر خودداری نمایند علاوه بر آنکه در آمد مشمول مالیات آنها طبق مقررات این قانون از طریق رسیدگی تعیین خواهد شد مشمول جریمهای معادل بیست درصد (۲۰) مالیات متعلق به درآمد مشمول مالیات خواهند بود لذا این جریمه قابل مطالبه از مالیاتهایی که طبق قانون مالیاتهای مستقیم به صورت نرخ مقطوع از جمله مالیات نقل و انتقال (املاک محاسبه میشود، نخواهد شد.

4-  مطابق تبصره ۱ ماده ۱۴۶ مکرر قانون مالیاتهای مستقیم مصوب ۱۳۹۴/۰۴/۳۱ ارائه اظهارنامه ،مالیاتی دفاتر و یا اسناد و مدارک موضوع ماده ۹۵ این قانون در موعد مقرر به ترتیبی که سازمان امور مالیاتی کشور اعلام مینماید به جز موارد استثنا شده در این تبصره ( شرط برخورداری از نرخ صفر و هر گونه معافیت یا مشوق مالیاتی مندرج در این قانون و سایر قوانین میباشد در این ارتباط با رعایت موارد استثنا شده در هر یک از موارد زیر عدم انجام تکالیف توسط صاحبان مشاغل موضوع ماده ۹۵ قانون مالیات های مستقیم حسب مورد و اشخاص حقوقی امکان برخورداری از نرخ صفر و هر گونه معافیت یا مشوق مالیاتی مندرج در این قانون و سایر قوانین فراهم نخواهد بود:
4-1- مودی نسبت به تسلیم اظهارنامه مالیاتی در موعد مقرر قانونی اقدام ننماید.

4-2- مودی صاحبان مشاغل گروه اول ماده ۹۵ و اشخاص حقوقی نسبت به ارائه دفاتر قانونی حسب درخواست اداره امور مالیاتی اقدام ننمایند و یا دفاتر ارائه شده کلا به صورت سفید و نانویس ارائه شده .باشد طبق جزء ۱۲ بند الف ماده ۶ آیین نامه اجرایی موضوع ماده ۹۵ قانون مالیاتهای مستقیم ارائه دفاتر سفید و نانویس در حکم عدم ارائه دفاتر محسوب میشود


4-3- صاحبان مشاغل موضوع ماده ۹۵ قانون مالیاتهای مستقیم و اشخاص حقوقی نسبت به ارائه اسناد و مدارک حسب درخواست اداره امور مالیاتی اقدام ننمایند عدم ارائه بخشی از اسناد و مدارک اعم از اسناد درآمدی یا هزینه ای موجب محرومیت از نرخ صفر و هرگونه معافیت یا مشوق مالیاتی مندرج در این قانون و سایر قوانین در اجرای این تبصره در خصوص درآمدهای ابرازی در اظهارنامه مالیاتی نخواهد بود. همچنین در مورد صاحبان مشاغل نیز عدم ارائه بخشی از اسناد و مدارک موجب محرومیت از معافیت موضوع ماده ۱۰۱ قانون مالیاتهای مستقیم در اجرای تبصره ۱ ماده ۱۴۶ مکرر قانون فوق نخواهد شد.


5- از آنجایی که تخفیفات فروش حسب مورد به عنوان کاهنده حساب درآمد یا فروش کالا و خدمات محسوب میگردد لذا در صورتی که درآمد مورد نظر با رعایت بند ۱۰ استاندارد حسابداری شماره ۳ شناسایی ،شود تخفیفات اعمال شده در صورت احراز از طریق بررسی اسناد و مدارک مثبته دفاتر طرفین یا سایر روشها در حساب مالیاتی مودی قابل قبول خواهد بود همچنین در مواردی که مودیان صورتحسابهای صادره دارای تخفیف ذیل صورتحساب را مطابق استانداردهای حسابداری به صورت خالص در حسابها
منعکس مینمایند این موضوع از مصادیق عدم ثبت رویدادهای مالی و پولی قلمداد نمی شود.

6- در خصوص موضوع ماده ۱۳۸ مکرر قانون مالیاتهای مستقیم الحاقی به موجب ماده ۳۰ قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر و ارتقای نظام مالی کشور مصوب ۱۳۹۴/۰۲/۰۱ مجلس شورای اسلامی که از تاریخ ۱۳۹۴/۰۳/۱۵ لازم الاجرا میباشد موارد زیر لازم است مد نظر قرار گیرد:


(الف) در خصوص اعمال معافیت برای صاحب درآمد:
الف-۱- با توجه به مقررات تبصره ۱ ماده ۱۴۶ مکرر قانون مالیاتهای مستقیم حسب مورد انجام تکالیف قانونی مقرر


الف -۲- انعقاد قرارداد در قالب عقود مشارکتی مصوب شورای پول و اعتبار شامل مضاربه مشارکت ،مدنی مشارکت ،حقوقی سرمایه گذاری مستقیم و سلف با بنگاههای تولیدی. {بنگاههای تولیدی شامل اشخاص حقوقی و حقیقی دارای مجوز تاسیس یا پروانه بهره برداری از مراجع ذی ربط و یا پروانه کسب تولیدی از اتحادیههای ذی ربط حسب مورد میباشند}

الف -۳- انعقاد قرارداد و آورده نقدی ریالی – ارزی برای تامین مالی پروژه طرح و سرمایه در گردش بنگاههای تولیدی باشد.

الف-۴- حداکثر تا میزان حداقل سود مورد انتظار عقود مشارکتی مصوب شورای پول و اعتبار از پرداخت مالیات معاف خواهند بود.

الف -۵- عدم خروج آورده نقدی به مدت دو سال بر اساس سال شمسی و از تاریخ واریز وجه به حساب بنگاه (تولیدی از بنگاه تولیدی در صورت خارج نمودن آورده نقدی قبل از دو سال به میزان خروج آورده نقدی و بر اساس شاخصهای اعلامی از سوی بانک مرکزی میزان معافیت به ارزش روز خروج محاسبه و مالیات متعلق به مالیات سال خروج آورده اضافه و مطابق مقررات مطالبه و وصول خواهد شد.

الف-۶- معافیت مذکور صرف نظر از نوع رابطه اشخاص با بنگاههای مزبور در خصوص آورده نقدی کلیه اشخاص اعم از حقیقی شرکا) و حقوقی شرکتهای سرمایه گذار به استثنای تسهیلات پرداختی توسط اشخاص مندرج در بند (۱۸) ماده (۱۴۸) قانون مالیاتهای مستقیم میباشد
ب) در خصوص هزینه قابل قبول مالیاتی برای پرداخت کننده سود
ب ۱) صرفا برای بنگاههای تولیدی
ب ۲) پرداخت سود به صورت نقدی غیر ،نقدی پرداخت ما به ازا تهاتر با طلب قبلی به پرداخت کننده آورده از دریافت کننده آورده یا تهاتر با طلب سایر اشخاص با تایید پرداخت کننده آورده طی دوره مالی مربوطه. 

ب ۳) رعایت مقررات ماده ۱۴۷ و تبصره های آن توسط دریافت کننده آورده
ب ۴) استفاده از آورده نقدی برای تامین مالی پروژه طرح و سرمایه در گردش بنگاههای تولیدی

ب ۵) انعقاد قرارداد در قالب عقود مشارکتی مصوب شورای پول و اعتبار
ب ۶) تا میزان حداقل سود مورد انتظار عقود مشارکتی مصوب شورای پول و اعتبار به عنوان هزینه قابل قبول پذیرفته می.شود بدیهی است خروج آورده ارتباطی به هزینه مذکور ندارد.

ج) عدم رعایت هر یک از موارد فوق توسط یکی از طرفین قرارداد موجب عدم برخورداری طرف مقابل از مقررات تصریح شده در ماده ۱۳۸ مکرر فوق نخواهد بود.


7- با توجه به اجرایی شدن مقررات اصلاحیه مورخ ۱۳۹۴/۰۴/۳۱ قانون مالیاتهای مستقیم به خصوص مواد ۹۷ و ۱۰۶ آن قانون راجع به تعیین درآمد مشمول مالیات اشخاص حقیقی و حقوقی بر مبنای اظهارنامه دریافتی و یا برآوردی بر اساس فعالیت و اطلاعات اقتصادی کسب شده مودیان از طرح جامع مالیاتی و عنایت به اینکه در مواردی که مودیان با ابراز زیان در اظهار نامههای تسلیمی میبایست پرونده و درآمد مشمول مالیات آنان بر اساس شاخصها و معیارهای تعیین شده و یا به طور نمونه انتخاب و برابر مقررات مورد رسیدگی قرار گیرند لذا با ملحوظ نظر داشتن مفاد بند ۱۲ ماده ۱۴۸ قانون مالیاتهای مستقیم ضمن لغو بخشنامه شماره ۴۸۷۹۴/۱۱۰۸ – ۳۰ مورخ ۱۳۷۶/۱۱/۱۶ خاطر نشان میسازد زیان ابرازی مودیان برابر مقررات مورد رسیدگی و در صورت احراز و تایید از درآمد مشمول مالیات سال و یا سالهای بعد مودی با ملحوظ نظر داشتن مفاد بند ۱ بخشنامه ۲۸۳۴۵/۲۴۰۱/۲۳۲ مورخ ۱۳۸۵/۰۷/۱۸ کسر شود لیکن در مواردی که تمام و یا بخشی از زیان مزبور احراز و مورد تایید اداره امور مالیاتی ذیربط قرار نگیرد و این امر مورد اعتراض مودی واقع شود مقتضی است مراتب از طریق مراجع حل اختلاف مالیاتی وفق مقررات مواد ۲۳۸ و ۲۴۴ قانون مورد بحث سریعا حل و فصل شود و رسیدگی به اعتراض مزبور به سالهای بعد موکول نشود. بدیهی است در مواردی که اعتراض به زیان تایید نشده مطرح می باشد و نظر به اینکه حسب رای شماره ۱۱۸۸۵/۴/۳۰ مورخ ۱۳۷۱/۱۰/۱۳ حق تمبر موضوع ماده ۱۰۳ قانون مالیاتهای مستقیم میبایست از مالیات ما به الاختلاف محاسبه و مطالبه گردد لذا در این گونه موارد حق تمبری متصور نمی.باشد لکن در زمان رسیدگی به پرونده مالیاتی و کلا یا کسانی که در محاکم اختصاصی وکالت می نمایندگان ،قانونی درآمد اشخاص مزبور از این محل مد نظر قرار خواهد گرفت.

8- نظر به اینکه برخورداری از نرخ صفر و یا هر گونه معافیت و مشوق مالیاتی حسب مورد با رعایت انجام تکالیف قانونی موضوعه از جمله حقوق مسلم مودیان محترم مالیاتی است لذا در مواردی که مودی سهوا و یا به دلیل عدم اطلاع از قوانین و مقررات مربوط در اظهار نامه ،تسلیمی معافیت و یا مشوق و یا نرخ صفر مالیاتی نسبت به درآمدهای ابرازی خود را ابراز ننموده باشد و همچنین در مواردی که مودی به اشتباه برخی از درآمدهای سال مورد رسیدگی خود را که دارای نرخ مقطوع بوده مشمول سایر نرخهای مالیاتی غیر مرتبط مینماید و نیز در مواردی که مودی وفق مقررات بند ۱۲ ماده ۱۴۸ قانون مالیاتهای مستقیم دارای زیان سنواتی احراز شده توسط اداره امور مالیاتی بوده و آن را از درآمد ابرازی در اظهارنامه مالیاتی تسلیم کسر ننموده در این گونه موارد لازم است حسابرسان و ماموران مالیاتی ذیربط در هنگام حسابرسی مالیاتی و یا طرح موضوع در مراجع حل اختلاف مالیاتی حسب مورد نسبت به اعمال نرخ صفر و یا هرگونه معافیت مشوق ،تخفیف ترجیح و نرخ صحیح مالیاتی مربوط اقدام نمایند.

بدیهی است در خصوص استهلاک زیان سنواتی این امر منوط به ارائه درخواست از طرف مودیان می باشد همچنین در صورتی که به واسطه ابراز درآمد و عدم ابراز معافیت یا نرخ صفر یا استفاده از نرخ مالیاتی اشتباه مالیات بیشتری توسط مودی پرداخت شده باشد اضافه پرداختی مورد نظر فارغ از مفاد تبصره ۲ ماده ۲۱۰ قانون مالیاتهای مستقیم با رعایت ترتیبات قانونی مقرر قابل استرداد خواهد بود.

امید علی پارسا – رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور

 

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

نوشته های مشابه

معافیت مالیاتی شرکتهای تولیدی
آیین نامه اجرایی قانون حمایت از شرکتها و مؤسسات دانش بنیان و تجاری سازی نوآوری ها و اختراعات
الحاق یک عبارت به بند الف ماده 1 آیین نامه اجرایی بند(د) ماده 132 قانون مالیاتهای مستقیم شماره 989 ت 55625هـ تاریخ 1399/01/09
تصویب نامه هیات وزیران در خصوص اصلاح بند الف ماده 1 آیین نامه اجرایی بند د ماده 132 اصلاحی قانون مالیاتهای مستقیم شماره 29710/ت 55625هـ تاریخ 1399/03/25
ارسال دادنامه ۲۰۰۴ مورخ ۱۳۹۹/۱۲/۲۶ هیأت عمومی دیوان عدالت اداری مبنی بر ابطال دو عبارت و نیز کارکنان شاغل در واحدهای یاد شده و کارکنان شاغل در واحدهای «مزبور از ماده (2) مصوبه شماره ۱۶۵۳۰۴ ت ۵۲۲۳۴هـ مورخ ۱۳۹۳/۱۲/۱۶ هیأت وزیران شماره 210/1400/23 تاریخ: 1400/03/26
اجرای هم زمان مقررات جزء (۱) بند (ج) تبصره (8) یا جزءا بند (ک) تبصره (6) قوانین بودجه سالهای ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ کل کشور با مقررات قانون مالیاتهای مستقیم در خصوص معافیتها یا نرخ صفر مالیاتی اجرای هم زمان مقررات جزء (۱) بند (ج) تبصره (8) یا جزء 1 بند (ک) تبصره (6) قوانین بودجه سالهای ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ کل کشور با مقررات قانون مالیاتهای مستقیم در خصوص معافیتها یا نرخ صفر مالیاتی شماره 210/99/71 تاریخ: 1399/10/17

پاسخ دادن

ایمیل شما منتشر نمی شود. فیلدهای ضروری را کامل کنید. *

*