دستور العمل در خصوص مودیان درخواست کننده ظرح پرونده در هیات موضوع ماده 251 مکرر
شماره: ۴۲۵۴۳ تاریخ: ۱۳۸۴/۱۰/۱۸
نظر به ضرورت ساماندهی و تنظیم امور و تسریع در رسیدگی به امور مودیان محترم مالیاتی و به منظور رفع مشکلات موجود و نیل به اهداف مورد نظر مقنن مقرر می دارد ضوابط مشروحه ذیل به موقع اجراء گذارده شود:
۱- وفق نص صریح ماده ۲۵۱ مکرر، فقط تقاضای مودیان قابل بررسی جهت طرح در هیات مذکور می باشد که اولاً ادعای غیر عادلانه بودن مالیات مستند به مدارک و دلایل کافی بوده، و ثانیاً پرونده ذیربط در مرجع دیگری قابل طرح نباشد. فرآیند دادرسی مالیاتی به تفصیل در قانون مالیات ها پیش بینی شده است و ضروری است:
اولاً: مواردی به هیات ۲۵۱ ارجاع می گردد که کلیه مراحل قانونی مندرج در قانون مالیاتی را در همان قانونی طی کرده و قطعیت یافته باشند.
ثانیاً : پس از قطعیت یافتن آن، مودی هنوز نسبت به رای نهائی معترض بوده و الزاماً برای اعتراض خود دلیل و مدرک قابل ارائه داشته باشد.
بدین لحاظ، دبیرخانه هیات ماده ۲۵۱ در مواردی که مالیات مورد شکایت به قطعیت نرسیده و یا به سبب موضوع شکایت قابل طرح در مراجع مالیاتی دیگری است، مودی را راهنمایی و پرونده امر را در هر مرحله که باشد مختومه نماید.
۲- در مواردی که شکوائیه های واصله مربوط به مودیان مالیاتی است که مطابق مواد ۲۳۸ و ۲۳۹ و نیز تبصره ۵ ماده ۱۰۰ قانون مالیات های مستقیم نسبت به مالیات متعلق توافق یا تمکین نموده اند و یا در مواردی که پس از صدور رای مراجع مالیاتی موضوع مواد ۳۷، ۲۱۶ ، تبصره ماده ۱۵۷ و ۲۵۱ آن قانون معترض می باشند می بایست ضمن ارائه دلایل و مدارکی که با معاذیر موجه در مراحل قبلی قابل ارائه و یا دسترس نبوده، تقاضای رسیدگی نمایند.
۳- به منظور ارائه تقاضا، و اعتراض به حکم قطعی مالیاتی، مودیان محترم باید فرم پیوست را تکمیل و مدارک و مستندات خود را به آن منظم نموده و به آن دبیرخانه تسلیم نمایند.
۴- دبیرخانه ۲۵۱ مکرر موظف است شکایت واصله را ثبت و در صورتی که ضمائم و اسناد ارائه شده کامل نباشد مراتب را در اسرع وقت، و حداکثر ظرف دو هفته از تاریخ ثبت جهت رفع نقص به مودی اعلام دارد.
5- دبیر خانه، شکوائیه های واصله را مورد بررسی قرار داده و با استعلام از سازمان امور مالیاتی و اخذ اطلاعات اولیه از حوزه مالیاتی مربوط، نسبت به تهیه یک خلاصه گزارش از پرونده در قالب فرم پیوست اقدام و برای اتخاذ تصمیم در خصوص ارجاع یا عدم ارجاع پرونده به هیات موضوع ماده ۲۵۱ مکرر به دفتر اینجانب منعکس می نماید.
بدیهی است در مواردی که مستندات کافی ارائه نمی گردد و یا فرم مذکور تکمیل نمی شود، موضوع را بلا اقدام تلقی و مختومه نماید.
۶- مواردی که بنا بر شواهد و قرائن موجود، قابل ارجاع به هیات ماده ۲۵۱ تشخیص داده شود به هیات سه نفره ای متشکل از سه نفر از اعضای ثابت یا مامور خدمت در دبیرخانه و یا حسب مورد به سه نفر افرادی که به نام تعیین می شوند، ارجاع داده می شود تا رسیدگی و نسبت به صدور حکم اقدام نمایند.
7- هیات سه نفره منتخب، برای بررسی شکایت واصله، اسناد و مدارک لازم را از سازمان امور مالیاتی استعلام و در صورت نیاز نسبت به دعوت از مسئولین مربوط در حوزه مالیاتی ذیربط جهت بررسی موضوع و ارائه توضیحات حضوری و عنداللزوم از طریق قرار کارشناسی اقدام می نمایند. سازمان امور مالیاتی و حوزه های مربوط موظفند نسبت به ارائه اسناد و مدارک مورد نیاز هیات، با حفظ اصول و ضوابط لازم به منظور حفظ اسناد و مدارک و جلوگیری از فقدان آنها از جمله از طریق لاک و مهر نمودن پرونده های ارسالی و یا حسب مورد تهیه و ارسال کپی مصدق اسناد، در اسرع وقت اقدام نمایند.
8- هیات سه نفره پس از بررسی های لازم نسبت به تهیه و صدور حکم نهائی اقدام و دبیرخانه نیز بلافاصله حکم نهائی را از طریق سازمان امور مالیاتی به مراجع ذیربط و همچنین به مودی یا وکیل وی ابلاغ می نماید.
۹- هر چند دقت در رسیدگی و انجام کلیه اقدامات حرفه ای به منظور پاسخگوئی صحیح و قانونی همیشه مدنظر است لیکن اعضای هیات توجه داشته باشند سرعت در انجام کار و صدور رای در حداقل زمان مناسب نیز ملاکی کیفی کار به شمار می رود.
۱۰- دبیرخانه هر دو ماه یکبار گزارشی از عملکرد هیأت ها را تهیه و برای اینجانب ارسال می نماید. این گزارش حاوی تعداد شکایات واصله و تعداد ارجاع شده به تفکیک موضوع طبق فرم مربوطه، تعداد احکام صادره و تعداد پرونده در حال رسیدگی در هیأت ها، و نتیجه احکام صادره (رفع تعرض، تعدیل، رد شکایت) و مشخصات حوزه مالیاتی مربوط به هر پرونده خواهد بود.
داود دانش جعفری