موقعیت شما : صفحه اصلی » برگه ها » آیین نامه اجرایی تبصره(2)ماده(169)اصلاحی قانون مالیات های مستقیم با آخرین اصلاحات(169)
  • 21 جولای 2025 - 11:07
  • 27 بازدید
  • ارسال توسط :

شماره: ۲۰۰/۹۸/۸
تاریخ: ۱۳۹۸/۲/۴

هیات وزیران در جلسه ۱۳۹۷/۱۲/۱۸ به پیشنهاد سازمان امور مالیاتی کشور و با همکاری وزارت صنعت، معدن و تجارت و اتاق اصناف ایران و به استناد تبصره (۲) ماده (۱۶۹) است اصلاحی قانون مالیات های مستقیم_مصوب ۱۳۹۴_آیین نامه اجرایی تبصره یاد شده را به شرح زیر تصویب کرد:

ماده ۱_در این آیین نامه اصطلاحات زیر در معانی مشروح مربوط به کار می روند.
الف) قانون: قانون مالیات های مستقیم_مصوب ۱۳۶۶_ و اصلاحیه های بعدی آن.
ب)سازمان: سازمان امور مالیاتی کشور.
پ)اتاق: اتاق اصناف ایران.
ت) سامانه صندوق فروش: سامانه ای اعم از صندوق فروش یا رایانه یا پایانه پرداخت متصل به شبکه پرداخت بانکی یا نرم افزار کاربردی که به “اختصار” تجهیزات مشابه نامیده میشوند،شامل سخت افزار و نرم افزار با امکان اتصال به سامانه سازمان که حداقل قابلیت لازم برای ثبت اطلاعات فروش کالا و خدمات واحد کسب و کار را دارد.این سامانهث)شماره شناسه: شماره منحصر به فردی که توسط سازمان برای هر سامانه صندوق فروش اختصاص می یابد. در مواردی که حسب درخواست مودی، واحد کسب و کار با توجه به حجم فعالیت به بیش از یک سامانه صندوق فروش نیاز داشته باشد در صورت تأیید سازمان برای هر سامانه مذکور شماره مجزا اختصاص می یابد.
ج)حافظه مالیاتی:حافظه الکترونیکی که برای ثبت مستمر اطلاعات سامانه صندوق فروش استفاده میگردد و حذف و تغییر اطلاعات در آن امکان پذیر نمیباشد.
حافظه مالیاتی میتواند به شکل سخت افزار یا نرم افزار(سامانه ابری یا کارساز (سرور ))متصل به سامانه صندوق فروش استفاده شود.
چ)فایل الکترونیکی:قالب و اقلام اطلاعات الکترونیکی سامانه صندوق فروش که مشخصات آن بر اساس بسته های تبادل اطلاعات توسط سازمان طراحی،تعریف و اعلام میشود.
ح) اشخاص مشمول: اشخاص حقوقی و صاحبان مشاغل موضوع قانون که متناسب با حجم و نوع فعالیت،حسب اولویت بندی، تعیین و اعلام شده یا میشوند.

ماده ۲_حذف شد.

ماده۳_ سازمان مکلف است با همکاری وزارت صنعت، معدن و تجارت و اتاق به تدریج و براساس اولویت، اشخاص مشمول را تعیین و مراتب را حداکثر تا پایان شهریورماه هر سال از طریق درج در یکی از روزنامه های کثیر الانتشار و روزنامه رسمی کشور اعلام نماید.
تبصره ۱_در مواردی که صاحبان مشاغل موضوع این آیین نامه مشمول قانون نظام صنفی کشور_ مصوب ۱۳۸۲_ و اصلاحات بعدی آن نیستند،سازمان مکلف است فراخوان آنها را با همکاری وزارتخانه ذی صلاح و حسب مورد تشکل حرفه ای ذی ربط اعلام کند.
تبصره ۲_ سازمان موظف است با توجه به فراخوان های مشمولین قبلی نصب و استفاده از سامانه صندوق فروش،ظرف یک ماه از تاریخ لازم الاجرا شدن این تصویب نامه،فهرست کامل مشمولین نصب و استفاده از سامانه صندوق فروش را به روش پیش بینی شده در قانون اعلام کند.

ماده ۴_اشخاص مشمول مکلفند پس از انتشار آگهی فراخوان،حداکثر تا پایان دی ماه همان سال نسبت به نصب سامانه صندوق فروش و ثبت درخواست تخصیص شماره شناسه در درگاه عملیات الکترونیکی سازمان با ذکر ویژگی و مشخصات سامانه صندوق فروش اقدام نمایند. تبصره_صاحبان مشاغلی که پس از انتشار آگهی فراخوان در هر سال، تأسیس یا ایجاد می شوند،مکلفند ظرف چهار ماه از شروع فعالیت، نسبت به نصب سامانه صندوق فروش و ثبت درخواست تخصیص شماره در درگاه عملیات الکترونیکی سازمان با ذکر ویژگی و مشخصات سامانه صندوق فروش اقدام کنند.

ماده ۵_سازمان مکلف است ظرف دو ماه پس از ثبت درخواست اشخاص مشمول و بررسی موضوع،در صورت تطابق مشخصات فنی سامانه صندوق فروش با ویژگی های اعلام شده نسبت به تخصیص شماره شناسه برای هر سامانه صندوق فروش اقدام نماید.

ماده ۶_ اشخاص مشمول مکلفند از ابتدای اولین ماه بعد از تاریخ اخذ شماره شناسه موضوع ماده (۵) این آیین نامه،نسبت به راه اندازی و بهره برداری از سامانه صندوق فروش و ثبت معاملات خود در آن و صدور صورتحساب فروش کالا و خدمات یا حسب مورد رسید خرید صادر شده از پایانه پرداخت متصل به شبکه پرداخت بانکی، اقدام کنند.

تبصره_در مورد اشخاص مشمول که نرم افزار سامانه صندوق فروش آنها دارای قابلیت ثبت عملیات خرید و فروش(کالا و خدمات)، هزینه و نگهداری حساب موجودی کالا باشد، اطلاعات خروجی سامانه مزبور حسب مورد جایگزین دفاتر،اسناد و مدارک موضوع آیین نامه ماده (۹۵) قانون خواهد بود.

ماده ۷_به منظور ایجاد تناظر بین معاملات ثبت شده در سامانه صندوق فروش و پرداخت های انجام شده در شبکه پرداخت بانکی، اشخاص مشمول مکلفند شماره حساب یا حساب های بانکی مورد استفاده برای فعالیت شغلی خود و شناسه یکتای پایانه پرداخت متصل به شبکه پرداخت بانکی مورد استفاده در واحد شغلی خود را از طریق درگاه عملیات الکترونیکی سازمان اعلام کنند.

تبصره_اشخاص مشمول مکلفند در موارد استفاده از حساب بانکی جدید یا پایانه پرداخت متصل به پرداخت بانکی جدید،مراتب استفاده را ظرف ده روز از طریق درگاه عملیات الکترونیکی
شبکه سازمان اعلام نمایند.

ماده ۸_اشخاصی که از سامانه صندوق فروش استفاده می نمایند مکلفند در هنگام رسیدگی،درخواست کتبی مأموران مالیاتی ذی ربط(با رعایت آیین نامه ماده (۲۱۹)(قانون) ضمن ارایه دستور العمل نحوه کار با سامانه یاد شده، امکان دسترسی لازم به اطلاعات آن سامانه را فراهم نمایند.

ماده ۹_بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران مکلف است با همکاری سازمان ظرف یک سال از تاریخ لازم الاجرا شدن این تصویب نامه،پایانه های پرداخت اعم از پایانه های پرداخت کارتخوان و پایانه های پرداخت مجازی مانند درگاه پرداخت اینترنتی را ساماندهی کند و با ایجاد تناظر بین آنها با مجوز فعالیت و شماره اقتصادی بنگاه های اقتصادی،به هر یک از پایانه های پرداخت،شناسه یکتا اختصاص دهد.
پس از گذشت زمان مذکور ارایه خدمت به پایانه های پرداخت فاقد شماره یکتا متوقف خواهد شد.
تبصره_بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران موظف است اطلاعات مربوط به تراکنش های شبکه پرداخت بانکی (شاپرک) و شبکه شتاب را به ترتیبی که سازمان درخواست میکند، در اختیار آن قرار دهد.

ماده ۱۰_در مواردی که اشخاص مشمول به هر دلیل تصمیم به کاهش تعداد سامانه صندوق های فروش داشته باشند مکلفند درخواست خود را ظرف (۱۰) روز از روز توقف بهره برداری از سامانه صندوق فروش از طریق ثبت در درگاه عملیات الکترونیکی سازمان به اداره امور مالیاتی مربوط اعلام نمایند.

ماده ۱۱_ اشخاص مشمول مکلفند مراتب تعطیلی، توقف دایم یا موقت فعالیت بیش از یک ماه خود را حداکثر تا یک ماه از تاریخ تعطیلی یا توقف از طریق درگاه عملیات الکترونیکی سازمان یا به صورت مکتوب به سازمان اعلام یا مراتب را از طریق پست سفارشی به سازمان ارسال کنند.

تبصره ۱_در مواردی که توقف فعالیت واحد کسی به حکم مراجع ذی صلاح قانونی باشد یا در موارد وقوع حوادث غیر مترقبه، اشخاص مشمول مکلفند ظرف سه ماه از توقف فعالیت واحد کسبی،مراتب را از طریق درگاه عملیات الکترونیکی سازمان یا به صورت مکتوب به سازمان اعلام یا مراتب را از طریق پست سفارشی به سازمان ارسال کنند.

تبصره ۲_اشخاص مشمولی که فعالیت شغلی آنها تغییر می کند، مکلفند ظرف دو هفته تغییرات انجام شده را از طریق درگاه عملیات
الکترونیکی سازمان یا به صورت مکتوب به سازمان اعلام یا مراتب را از طریق پست سفارشی به سازمان ارسال کنند.

تبصره ۳_ اشخاص حقوقی مشمول و همچنین صاحبان مشاغل مشمول که از مصادیق تبصره های (۱) و (۳) ماده (۳) آیین نامه اجرایی موضوع تبصره (۳) ماده (۱۶۹) اصلاحی قانون مالیات های مستقیم موضوع نامه شماره ۲۰۰/۳۹۴۹/۴۶۳۷۸ مورخ ۱۳۹۵/۳/۱۸ وزارت امور اقتصادی و دارایی هستند، مکلفند تغییر نشانی محل فعالیت،افزودن محل جدید فعالیت یا کاهش محل فعالیت خود را حداکثر تا یک ماه پس از وقوع از طریق درگاه عملیات الکترونیکی سازمان یا به صورت مکتوب به سازمان اعلام یا مراتب را از طریق پست سفارشی به سازمان ارسال کنند.

ماده ۱۲_صورتحساب فروش و رسید خرید صادر شده از پایانه پرداخت متصل به شبکه پرداخت
بانکی باید حداقل دارای اطلاعات زیر باشد:

الف)صورتحساب فروش:
۱_شماره مالیاتی.
۲_ شماره اقتصادی فروشنده( کد/ شناسه ملی)
۳_اطلاعات هویتی فروشنده.
۴_نشانی و کد پستی فروشنده.
۵_تاریخ صدور صورتحساب.
۶_مشخصات کالا یا خدمت ارایه شده و مقدار و مبلغ آن.
۷_تخفیفات حسب مورد.
۸_میزان مالیات و عوارض ارزش افزوده هر قلم کالا یا خدمت حسب مورد.
-۹ جمع مبلغ فروش یا ارایه خدمت و جمع مالیات و عوارض ارزش افزوده آن حسب مورد.

ب)رسید خرید صادر شده از پایانه پرداخت متصل به شبکه پرداخت بانکی:
-۱ شماره مالیاتی.
-۲ شماره اقتصادی فروشنده( کد/ شناسه ملی).
۳_اطلاعات هویتی فروشنده.
۴_ نشانی و کد پستی فروشنده.
۵_تاریخ صدور رسید خرید.
۶_جمع مبلغ فروش کالا یا ارایه خدمت.
ماده ۱۳_ سازمان موظف است ظرف (۱۸) ماه از تاریخ لازم الاجرا شدن این تصویب نامه، شبکه صندوق فروش و کلیه سامانه های مرتبط با آن را به منظور واپایش(کنترل) و نظارت بر حسن استفاده از سامانه صندوق فروش، آماده بهره برداری کند.

ماده ۱۴_معادل ده درصد از مالیات ابرازی عملکرد اشخاص مشمول که توسط سازمان ملزم به استفاده از سامانه صندوق فروش شده اند مشروط به رعایت مفاد این آیین نامه برای مدت دو سال اول بخشوده خواهد شد.

ماده ۱۵_عدم نصب یا عدم استفاده از سامانه صندوق فروش فروشگاهی یا عدم ثبت صورتحساب خرید و فروش، موجب تعلق جریمهای معادل دو درصد فروش خواهد بود. مأخذ محاسبه جریمه، آن بخش از فروشی خواهد بود که عملیات آن در سامانه صندوق فروش ثبت نشده و یا اطلاعات آن در اختیار سازمان قرار نگرفته است.

تبصره_چنانچه مودی اقدامات لازم را بر اساس ماده (۴) این آیین نامه انجام داده است اما به هر دلیلی شماره شناسه سامانه صندوق فروش توسط سازمان صادر نشده است تا (۱۵) روز پس از اخذ شماره شناسه مشمول جریمه های مقرر در این ماده نخواهد شد.

ماده ۱۶_ معادل هزینه های انجام شده بابت خرید، نصب و راه اندازی سامانه صندوق فروش برای اولین بار اعم از سخت افزار و نرم افزار متناسب با نیاز واحد شغلی که به تشخیص سازمان خریداری میشود با ارایه اسناد و مدارک مثبته از مالیات بر درآمد (عملکرد)قطعی شده اشخاص مشمول در اولین سال استفاده و یا سال های بعد با رعایت مفاد این آیین نامه قابل کسر خواهد بود.

ماده ۱۷_ سازمان جهت استقرار شبکه صندوق فروش و اجرای این آیین نامه از قبیل ایجاد زیر ساخت های ارتباطی و ارایه گزارش از کیفیت انجام تکالیف اشخاص مشمول و ارسال صحیح اطلاعات صورتحساب ها ،میتواند در چهارچوب قوانین و مقررات مربوط از خدمات شرکتهای ارایه کننده خدمات مالیاتی استفاده کند.

ماده ۱۸_سازمان جهت امور ممیزی اجزای شبکه صندوق فروش و بازرسی آنها، می تواند از خدمات اشخاص ذی صلاح در چهارچوب قوانین و مقررات استفاده کند.

ماده ۱۹_این آیین نامه از تاریخ ۱۳۹۶/۱/۱ لازم الاجرا است.

هیأت وزیران