پیرو بخشنامه شماره ۲۱۰/۷۲۹۰۷ مورخ ۱۳۸۸/۱۱/۱۴ و در اجرای مقررات موافقتنامه های اجتناب از اخذ مالیات مضاعف منعقده موضوع ماده ۱۶۸ و نیز مفاد ماده ۱۸۰ قانون مالیات های مستقیم ،بمنظور تسهیل و تسریع امور و تکریم ارباب رجوع، فرآیند جدید صدور گواهی های اقامت برای اشخاص حقیقی و حقوقی را به شرح زیر مقرر میدارد:
۱_ دریافت درخواست صدور گواهی اقامت و اسناد و مدارک لازم از متقاضی توسط دفتر قراردادها و امور بین الملل به صورت حضوری یا الکترونیکی (فرم پیوست)؛
۲_ بررسی اسناد و مدارک دریافتی و درخواست سایر اطلاعات و مدارک تکمیلی از متقاضی و عنداللزوم استعلام از مراجع ذیصلاح؛
۳_ تأیید و صدور گواهی اقامت مزبور توسط مقام صلاحیتدار مالیاتی یا نماینده مجاز وی؛
۴_ تحویل نسخه اصل به متقاضی و ارسال رونوشت به اداره کل امور مالیاتی ذیربط برای درج در پرونده مالیاتی متقاضی؛
توضیح:
ادارات امور مالیاتی عنداللزوم میتوانند در اجرای مفاد موافقتنامههای اجتناب از اخذ مالیات مضاعف، اطلاعات تکمیلی مؤدیان را از کشور گیرنده گواهی اقامت از طریق دفتر قراردادها و امور بین الملل استعلام نمایند؛
۵_ ارسال رونوشت گواهی به وزارت امور خارجه برای انعکاس به مقام صلاحیتدار کشور گیرنده گواهی اقامت.
سازمان امور مالیاتی کشور