موقعیت شما : صفحه اصلی » برگه ها » نحوه دریافت اطلاعات شهرداری ها در اجرای تبصره 3 ماده 77 قانون مالیات های مستقیم 
  • 14 جولای 2025 - 12:44
  • 78 بازدید
  • ارسال توسط :

نحوه دریافت اطلاعات شهرداری ها در اجرای تبصره 3 ماده 77 قانون مالیات های مستقیم         

  شماره بخشنامه: ۲۰۰/۹۶/۵۱۹                 

  تاریخ:1396/08/20

در اجرای تبصره (۳) ماده (۷۷) قانون مالیات های مستقیم اصلاحی مصوب ۱۳۹۴/۴/۳۱ شهرداری ها موظف اند همزمان با صدور پروانه ساخت و همچنین در هنگام صدور پایان کار مراتب را به منظور تشکیل پرونده مالیاتی به اداره امور مالیاتی ذی ربط به ترتیبی که توسط سازمان امور مالیاتی کشور تعیین می گردد ،گزارش .کنند همچنین در اجرای ماده ۱۶۹ مکرر قانون مذکور ،شهرداری ها و دیگر اشخاص حقوقی که اطلاعات مورد نیاز پایگاه اطلاعات هویتی ،عملکردی و دارایی مؤدیان مالیاتی را در اختیار دارند و یا به نحوی موجبات تحصیل در آمد و دارایی برای اشخاص را فراهم می آورند، موظفند اطلاعات را به شرح بسته های تعیین شده در اختیار سازمان امور مالیاتی کشور قرار دهند، لذا بدینوسیله مقرر می دارد ادارات کل امور مالیاتی به شرح ذیل اقدام لازم را به عمل آورند.

-۱ بر اساس فرآیندهای دریافت اطلاعات که در بند اول دستورالعمل شماره ۲۰۰/۴۵/۵۰۱ مورخ ۱۳۹۵/۱/۲۲ تعیین شده ،هر اداره کل می باید با شهرداری های ذیربط خود ارتباط لازم را به منظور دریافت اطلاعات برقرار نماید. با توجه به تاریخ لازم الاجرا شدن اصلاحیه قانون مالیات های مستقیم مصوب ۱۳۹۲/۴/۳۱، اطلاعات مربوط به سال ۱۳۹۵ و به بعد از شهرداری ها دریافت گردد .

-۲ اطلاعات مورد نیاز سازمان می باید بصورت الکترونیکی و براساس بسته ها و فرآیندهای تعریف شده در دستورالعمل بند فوق توسط شهرداری ها ارائه شوند.

-۳ نحوه برقراری ارتباط با شهرداری ها می باید وفق آیین نامه اجرایی موضوع تبصره (۵) ماده (۱۶۹) مکرر قانون مالیاتهای مستقیم انجام پذیرد.

-۴- در صورتی که ادارات کل امور مالیاتی به اطلاعات بیشتری از بانک های اطلاعاتی شهرداری ها ازقبیل اطلاعات مهندسین ناظر و اجرا ،واحدهای کسبی شهر و سایر موارد نیاز داشته باشند، اینگونه اطلاعات نیز در اجرای آیین نامه موضوع تبصره (۵) ماده (۱۶۹ )مکرر قانون مالیات های مستقیم درخواست شود.

-۵ ادارات کل امور مالیاتی موظفند تا پنجم هر ماه گزارش از آخرین وضعیت اطلاعات انجام شده خود را به تفکیک هر شهرداری برای معاونت مالیات های مستقیم ارسال نمایند.

– 6 از آنجایی که برقراری ارتباط با شهرداری تهران از طریق ستاد سازمان امور مالیاتی کشور در دست پیگیری می باشد، امور مالیاتی شهر و استان تهران نسبت به پیگیری موضوع در خصوص سایر شهرهای زیر مجموعه آن امور اقدام نماید.

-۷ در صورتیکه ادارات کل امور مالیاتی نیازمند اطلاعات بیشتری در خصوص نحوه برقراری ارتباط و بارگذاری اطلاعات دریافت شده می باشند، میتوانند از طریق مرکز فناوری و اطلاعات سازمان متبوع اقدام نمایند.

8- مرکز فناوری، اطلاعات و ارتباطات، مکلف است نسبت به راه اندازی سامانه های مورد نیاز مرتبط، با همکاری معاونت مالیات های مستقیم اقدام نماید.

سازمان امور مالیاتی