موقعیت شما : صفحه اصلی » برگه ها » مراحل درخواست و پیگیری و سوالات متداول بیمه بیکاری

سوالات متداول و راهنمای بیمه بیکاری

1- اولین گام برای درخواست بیمه بیکاری چیست؟

اولین گام ، احراز هویت و اخذ کد کاربری و گذرواژه است که این کار را می توان بصورت غیر حضوری و مستقیماً از طریق سایت سامانه جامع روابط کار به آدرس: https://prkar.mcls.gov.ir و یا بصورت حضوری و مراجعه به یکی از دفاتر پیشخوان دولت ، صورت پذیرد. ضمناً کد کاربری همان کد ملی متقاضی است.

2- مدارک لازم و ضروری برای احراز هویت از طریق پیشخوان دولت یا الکترونیکی از طریق سامانه جامع روابط کار چیست ؟

شناسنامه – کارت ملی – شماره موبایل متعلق به متقاضی – شماره حساب و شبای حساب مربوطه متعلق به متقاضی – داشتن حساب در یکی از بانکهای رفاه، ملی، سپه، ملت ، صادرات و توسعه تعاون

3- پس از اخذ کد کاربری و گذرواژه، برای ثبت درخواست بیمه بیکاری در سامانه جامع روابط کار چکاری بایست انجام داد ؟

ابتدا به سامانه جامع روابط کار به نشانی: https://prkar.mcls.gov.ir مراجعه نموده و پس از وارد کردن کد کاربری و گذرواژه ، از منوی پنچره واحد خدمات، پنجره خدمات را انتخاب کرده و از این پنجره ، اداره کل حمایت از مشاغل و بیمه بیکاری را کلیک نموده و نسبت شروع ثبت نام و بارگذاری مدارک و مستندات اقدام و در انتها گزینه ارسال را تایید نمایید. چنانچه گزینه ارسال را تایید ننمایید در واقع شما درخواست بیمه بیکاری نداده اید و عواقب ناشی از آن به عهده خود متقاضی می باشد.

4- اگر متقاضی چند بار کدکاربری و گذرواژه را اشتباهی بزند چه اتفاقی می افتد؟

موجب غیر فعال شدن کد کاربری و گذرواژه خواهد شد لذا برای رفع آن باید به پیشخوان دولت حضوری مراجعه نماید تا نسبت به بازبینی کد کاربری و گذرواژه مجدداً اقدام نماید .

5- مدت زمان لازم جهت درخواست بیمه بیکاری چند روز می باشد ؟

از زمان تاریخ بیکاری تا ثبت درخواست بیمه بیکاری در ادارات کار طبق قانون 30 روز می باشد و اقدام خارج از 30 روز تا سه ماه با ارائه مدارک موجه به هیات حل اختلاف قابل پیگیری است .متقاضیان دقت داشته باشند که جهت ثبت درخواست بیمه بیکاری در سامانه جامع روابط کار نیز 30 روز می باشد که طی این مدت هم باید کدکاربری و گذرواژه را اخذ نمایند و هم در سامانه اقدام به تشکیل پرونده الکترونیکی نمایند .لازم به ذکر است چنانچه قبلا اقدام به اخذ کد کاربری و گذرواژه نموده اید نیازی به اخذ مجدد نمی باشد.

6-برای بیمه بیکاری چه مدارکی را باید بارگذاری کرد؟

1-مدارک لازم برای متقاضیانی که قرارداد کار ندارند و یا در اثنای قرارداد کار ، بیکار می شوند: دادخواست اولیه آراء قطعی مراجع حل اختلاف  مدرک تحصیلی  کارت پایان خدمت برای آقایان  گواهی دوره های آموزشی در صورت داشتن

2-مدارک لازم برای متقاضیانی که به علت اتمام قرارداد کار ، بیکار می شوند: نسخه آخرین قراردادکار – نامه عدم نیاز  مدرک تحصیلی  کارت پایان خدمت برای آقایان  گواهی دوره های آموزشی در صورت داشتن

7- برای بازیابی نام کاربری و رمز عبور چکار باید کرد؟

از قسمت بازیابی رمز عبور در سامانه جامع روابط کار میتوان اقدام کرد.

8-نحوه بررسی به تقاضای بیمه بیکاری در سامانه جامع روابط کار به چه صورت می باشد؟

پس از اینکه در خواست متقاضی بطور صحیح بارگذاری و ارسال گردد پرونده به صورت الکترونیکی به کارشناس اداره کار محل ارجاع داده میشود که در صورت داشتن شرایط بیمه بیکاری، پس از موافقت اداره کار ، پرونده الکترونیکی به منظور بررسی نهایی جهت برقراری بیمه بیکاری به کارشناس شعبه مربوطه ارجاع می گردد. در غیر اینصورت در هرمرحله از فرآیند چنانچه ایراد داشته باشد از کارتابل اداره کار برای رفع یا اصلاح ایراد گرفته شده به کارپوشه متقاضی عودت می گردد.

ضمناً در هر مرحله از فرایند ، موضوع طی پیامکی به متقاضی هم اطلاع رسانی می گردد.

9- پیگیری از روند درخواست بیمه بیکاری به چه نحوی است؟

از طریق منوی گزارشات کارگری امکانپذیر است و در هر مرحله از بررسی پرونده ، مراتب طی پیامک به متقاضی اطلاع داده می شود.

10-اگرپیامی مبنی بر مدارک ارسالی ناقص می باشد دریافت کردید از کجا باید رفع نقص مدرک کرد؟

پس از وارد شدن به سامانه جامع روابط کار، فایل پوشه را انتخاب نمایید سپس گزینه تمام ورودی های من را کلیک نموده و فرم تکمیل بیمه بیکاری را انتخاب نمایید . از علامت مشخصه این فرم در بالای آن به رنگ نارنجی نوشته شده است که نیاز به بازنگری دارد .

در این فرم دقیقاً به نواقصات پرونده اشاره شده است که متقاضی باید پس از رفع نواقصات مذکور، گزینه ارسال را تایید کند تا پرونده مجدداً به کارشناس اداره کار جهت اظهار نظر ارجاع داده شود .

11- اگر پیامی جهت نقص مدارک دریافت ولی در کارپوشه فایلی برای اصلاح نداشت متقاضی چکار باید بکند؟

موضوع را به کارشناس بیمه بیکاری اداره کار مربوطه اعلام تا از طریق شرکت برنامه نویس نسبت به رفع مشکل بوجود آمده اقدام نماید.

12- جهت پیگیری خطای سیستم و مشاوره بیمه بیکاری در خصوص سامانه جامع روابط کار با کجا تماس بگیریم؟

از طریق سامانه تلفنی 2500-021 با کارشناسان پشتیبان بیمه بیکاری تماس گرفته شود.

13- مدارک مورد نیاز از چه طریقی و به چه صورت بارگذاری شود؟

در مرحله اول از طریق خود متقاضی چنانچه کامپیوتر، لب تاپ و تبلت متصل به اینترنت داشته باشد نسبت به بارگذاری مدارک براساس استانداردهای تعریف شده در سامانه بارگذاری نماید والا میتواند از طریق پیشخوان دولت، کاریابیها ، کافی نت و …. اقدام نماید . ضمنا مدارک بارگذاری شده در فیلد مربوطه به صورت واضح و خوانا بارگذاری گردد.

14- آیا هزینه پرداختی در سامانه قابل بازگشت می باشد؟

به دلیل اینکه پرداخت وجه جهت ساخت و بهره برداری از سامانه جامع روابط کار به حساب متمرکز شرکت طرف قرارداد واریز می شود و وجه پرداختی قابل برگشت نیست لذا افراد غیر مشمول قانون کار دقت لازم را در حین ثبت نام داشته باشند.

15- چنانچه در گزارش کارگری با گزینه اتمام زمان ویرایش برخورد کردیم چه اقدامی باید انجام دهیم؟

میتوانید مجددا به ثبت درخواست جدید از پنجره خدمات اقدام و پس از تکمیل مدارک و بارگذاری آن گزینه ارسال را تایید نمایید ضمنا از گزارشات بیمه بیکاری پرونده قبلی عکس گرفته و در قسمت شرایط بیکاری پرونده جدید بارگذاری کنیدتا کارشناس بررسی کننده بیمه بیکاری از روند پرونده اطلاع داشته باشد .

16- آیا ثبت درخواست بیمه بیکاری در سامانه جامع روابط کار بصورت غیر حضور می باشد؟

بله، کلیه فرآیند بیمه بیکاری از ثبت درخواست بیمه بیکاری تا برقراری و قطع مقرری به صورت الکترونیکی و غیر حضوری می باشد..

17- برای کسانیکه در مراجع حل اختلاف در خواست بازگشت بکار داده اند ثبت درخواست بیمه بیکاری به چه صورت می باشد؟

متقاضیانی که مستقیماً برای درخواست بازگشت بکار به مراجع حل اختلاف مراجعه کرده اند ابتدا باید طی 30 روز از تاریخ بیکاری ، برای درخواست بازگشت بکار اقدام نموده و پس از قطعیت آراء صادره ، نسبت به ثبت درخواست بیمه بیکاری اقدام نماید

18-آیا امکان تغییر گذر واژه، شماره موبایل ثبت شده در سامانه و یا آدرس، شماره حساب و شبا، افراد تحت تکفل و .. وجود دارد؟

بله ، تغییر گذرواژه ، شماره موبایل و آدرس از بخش حساب کاربری و تغییر شماره حساب و شبای مربوطه و افراد تحت تکفل در صورت بازگشت پرونده به کارتابل متقاضی امکانپذیر است.

19-در صورتیکه پیامی مبنی بر اصلاح کد بیمه دریافت نمایید و بیمه درج شده بیمه تبعی می باشدچه اقدامی بایستی انجام داد؟

برای رفع مشکل مذکور ابتدا به شعبه پرداخت حق بیمه مراجعه و از طریق واحد نامنویسی شعبه مربوط نسبت به اصلاح و جایگزین کد بیمه اصلی و اختصاصی اقدام نمایید .

20-اگر هر دو نماینده با برقراری بیمه بیکاری مخالفت نماید آیا امکان اعتراض وجود دارد؟

بله . در صورت مخالفت هر دو نماینده ، نتیجه به کارتابل متقاضی ارجاع داده میشود که متقاضی در صورت قبول رای صادره و با انتخاب این گزینه ، پرونده بایگانی می شود ولی چنانچه موافق رای صادره نباشد با انتخاب گزینه خیر ، پرونده جهت بررسی بیشتر به کمیته استانی ارجاع داده می شود . ضمنا در این مرحله ، مدارک و مستندات لازم جهت اعتراض به رای صادره نیز باید بارگذاری شود و یا علت آن ذکر گردد.

21-در چه زمانی با انتقال پرونده متقاضی به محل سکونت موافقت می گردد؟

گزینه انتقال پرونده زمانی فعال می شود که پرونده متقاضی در حالت مقرری شده باشد .چنانچه وضعیت پرونده متقاضی در حالت موافقت با دریافت مقرری باشد لذا باید منتظر باشند تا از این حالت به حالت مقرری تبدیل شود تا بتواند انتقال پرونده دهد .ضمناً حالت مقرری هم زمانی رخ می دهد که سازمان تامین اجتماعی در سامانه اختصاصی خودش حکم مقرری و میزان و مبلغ را برای متقاضی صادر کند .

22-متقاضیانی که قبلا در سامانه اقدام به تشکیل پرونده داده ولی هنوز پرونده مختومه نشده است اما طی این مدت مجدداً اشتغال بکار داشته اند و پس از بیکاری بخواهند ثبت درخواست بیمه بیکاری دهند ولی سیستم به دلایلی اجازه ثبت ندهد چکار باید بکنند؟

برای این قبیل از متقاضیان تا مختومه نشدن پرونده قبلی ، امکان ثبت مجدد وجود ندارد لذا برای اینکه متقاضی فرصت 30 روزه را از دست ندهد حتما باید بصورت کتبی موضوع را به اداره کار مربوطه اعلام و ثبت نماید تا در آینده به مشکل برخورد نکند .ضمناً متقاضیانی که بنا به دلایلی از قبیل خطای ساختاری و …. سیستم امکان ثبت را نمی دهد چنانچه فرصت 30 روزه آنها رو به اتمام هست این افراد نیز می توانند بصورت کتبی موضوع را به اداره کار مربوطه اعلام و ثبت نماید تا در آینده به مشکل برخورد نکند.

23- قطع مقرری بیمه بیکاری در چه شرایطی صورت می گیرد؟

در صورت اشتغال مقرری بگیر، عدم شرکت در کلاسهای فنی و حرفه ای، عدم قبول شغل پیشنهادی و .. قطع مقرری از سوی نماینده تامین اجتماعی و یا نماینده اداره کار صورت می پذیرد.

24- در صورت قطع مقرری بیمه بیکاری، آیا امکان اعتراض از سوی متقاضی وجود دارد؟

در صورت قطع مقرری ، نتیجه به کارتابل متقاضی ارجاع داده می شود که در بخش کارپوشه تمام ورودی های من ، مخالفت خود را با قطع مقرری ثبت تا مراتب مجدداً مورد بررسی قرار گیرد.

25- سامانه جامع روابط کار برای پیگیری چه درخواست هایی ایجاد گردیده است؟

این سامانه در حال حاضر در بخشهای بیمه بیکاری، روابط کارو جبران خدمت و مرکز تحقیقات،تعلیمات حفاظت فنی و بهداشت کار فعال می باشد و افراد جهت ارائه درخواست خود در این سامانه ، ابتدا باید بعنوان کارگر یا کارفرما احراز هویت شده و سپس با استفاده از نام کاربری و گذرواژه به سایت مراجعه و از منوی پنجره واحد خدمات، درخواست خود را ارائه نماید.

26-اگر متقاضی پیامک ثبت درخواست پرونده یا نقص پرونده و … را دریافت نکند چه اقدامی باید انجام دهد ؟

1- شماره موبایل ثبت شده در اطلاعات هویتی را بررسی نماید تا شماره موبایل صحیح درج شده باشد 2- شماره موبایل درج شده متعلق به خود شخص متقاضی باشد 3- از برقراری سرویس پیامک اپراتور خود اطمینان داشته باشد .